Augmented Reality

For de fleste er Augmented Reality (AR) stadig en ret ny og abstrakt teknologi, der ofte opfattes som science-fiction ud fra Hollywood-film. Du har måske set animere hologrammer, interaktive skærme og virtuelle 3D-modeller. Faktisk eksisterer alle disse ting allerede — og du har endda adgang til dem gennem din smartphone. Måske har du allerede set eksempler på AR når du bruger SnapChat eller Facebook Messenger, hvor man kan pludselig kan få moustache og sombrero på. Men augmented reality er ikke bare en sjov gimmick – det kan også bruges til undervisnings og udstillingsformål.

Hvad er Augmented Reality?

Augmented Reality er en teknologi, der udvider vores fysiske verden ved at tilføje et eller flere digital lag. I modsætning til Virtual Reality (VR) skaber AR ikke hele kunstige miljøer for at erstatte den reelle verden med en virtuel verden. AR tilføjer derimod lyde, videoer, grafik til det du allerede ser og hører. AR er blevet brugt indenfor TV og militæret siden 90erneer, men det er først nu da alle har en smartphone at det er blevet mere almindeligt. Nu kan man se 3D-modeller der bliver projiceret direkte oven på fysiske ting eller endda smeltes sammen med dem. Her er de fire slags Augmented Reality vi benytter i dag:

  • Markørløs – den digitale verden er forankret til den virkelige verden.
  • Markørbaseret – brugeren kan flytte de virtuelle objekter.
  • Projektionsbaseret – den virtuelle verden er i et fysisk rum.
  • Overlejringsbaseret – fysiske ting erstattes af digitale versioner.
Augmented reality

Hvorfor benytte Augmented Reality?

Med Augmented Reality er undervisere i stand til at forbedre elevernes resultater gennem øget engagement og interaktivitet. Selvom AR stadig er relativt ny teknologi, så tilbyder den masser af muligheder indenfor stort set alle faglige områder.
Når AR kombineres med opgaver, der involverer gruppearbejde, giver det de studerende nye muligheder for at kommunikere og samarbejde med hinanden. Desuden er det meget muligt at de vil støde på AR og lignende teknologier når de senere er på arbejdsmarkedet.

Eksempel på Augmented Reality

Mauritshuis museet i Nederlandene har sammen med design agenturet CapitolaVR lavet en Rembrandt Reality app. Appen tilbyder besøgende en AR-oplevelse af Rembrandt van Rijns “The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp” hvor de kan bevæge sig rundt inde i billedet og interagere med holografiske 3D objekter. Human Anatomy Atlas er en app, der gør medicinstuderende i stand til at udforske den menneskelige krop for at lære hvordan den fungerer. Her kan man se 3D-modeller af kroppen, samt rotere og interagere med de forskellige dele. Appen har også en række quizzer der kan hjælpe de studerende med at forbedre deres viden.

Augmented reality

ANDRE SERVICES

 

Web VR

Web VR

Universiteter og skoler har måttet lyn omstille sig til 100% digitale undervisningsmetoder
Virtual reality

Virtual Reality

Til forskel fra at se på en TV- eller computerskærm kan du med de VR-briller leve dig ind i et virtuelt univers

Interaktive udstillinger

Interaktive udstillinger

Læs mere om den ekstra dimension VR oplevelser kan give til en udstilling eller på et museum

3d animation

3D Animation

Om det er som effekt i VR film eller som en info boks i 360 video kan 3D animation skabe ekstra stemning

360 Video

360 video og billeder for alvor fundet sin vej til alverdens sociale medier og hjemmesider

Interesseret i at høre mere

om storytelling og virtuel undervisning med moderne teknologier?