Når man nævner augmented reality, så tænker de fleste på underholdningsapps, QR-koder på museer og måske endda figurerne i TV 2 Nyhederne. Computergenererede 3D-objekter der toner frem ”i virkeligheden” kan virke som noget taget ud fra en science fiction-film, selv den dag i dag. Men augmented reality, ikke at forveksle med virtual reality (VR), har været i hastig udvikling siden starten af 00’erne, og er for alvor i dag ved at nå et niveau, hvor det i højere og højere grad bliver brugt til andet end blot at opnå en ”wow”-faktor. Nogle af de mest åbenlyse eksempler gennem den seneste årrække er videospillet Pokémon GO, samt forskellige Snapchat-filtre. Augmented reality er dog meget mere end bare spas og løjer, og artiklen her kommer både ind på definitionen af augmented reality, teknikken der får det til at fungere, samt steder og situationer, hvor AR er blevet brugt med succes.

Hvad er augmented reality (AR)?

Definitionen af augmented reality er en manipulation af virkeligheden, hvor man bruger lyd, lys og/eller billede til f.eks. at få objekter til at fremtræde, der ikke eksisterer fysisk. Ofte vil disse så kunne ses gennem kameralinsen på en smartphone, eller via særlige briller eller hjelme.

Det der adskiller det fra virtual reality er, at der i AR indgår virkelige elementer. Det kan f.eks. være en virtuel figur, der sidder ved et fysisk bord, eller en virtuel damp, der kommer op af en kold kop kaffe. Det kan også være animerede vejstriber, der viser vej til din ønskede destination i en navigationsapp. Som en helt overordnet kategori, kaldes manipulation af virkeligheden for mediated reality, hvor følgende underliggende kategorier findes:

  • Virtual reality
  • Augmented reality
  • Mixed reality
  • Modulated reality

Det bliver meget teknisk at gå i detaljen med definitionen og dermed forskellen på de forskellige termer, så har man noteret sig forskellen for definitionerne på augmented reality og virtual reality, så er man godt med.

augmented
Ved at anvende en smartphones kamera og skærm, kan man opleve en alternativ virkelighed, hvor f.eks. den vej man skal tage, lyser op i en særlig farve.

Hvordan virker augmented reality?

Den nemmeste og mest simple form for augmented reality viser blot et objekt sat forrest i det viste billede. Da et kamera i princippet blot optager et 2D-billede, vil man derfor kunne snyde med perspektivet, og få det til at se ud som om, at det virtuelle objekt interagerer med virkeligheden. Særligt ifm. bevægelse er denne simple form for AR apps dog sjældent særlig vellykket.

De mere avancerede former for AR anvender enten to kameraer eller særligt software for at kunne visualisere dybde, og er dermed i stand til at gøre objektet mindre eller større afhængigt af afstanden, kun vise dele af objektet hvis et fysisk objekt står længere fremme i billedet, vise forskellige vinkler af objektet alt efter kameravinklen, osv. Samtidig vil telefonens kompas, vaterpas og accelerometer ofte blive brugt til at holde objektet så stabilt, stationært og virkelighedstro som muligt, selvom man bevæger sig selv og sin smartphone omkring objektet.

Har man mulighed for at indsætte en række referencepunkter, eks. i forskellige farver, gør det kun præcisionen endnu bedre. Dette begrænser dog muligheden for, at det er noget man skal kunne bruge i dagligdagen, herunder i husstanden eller på gaden.

Udviklingen i den teknologiske kunnen inden for området har selvfølgelig også i høj grad været med til at øge populariteten, da det i dag ikke kræver en nær så teknologisk kompliceret udviklingsproces fra tanke og idé til færdigt produkt.

Til gengæld har det gjort markedet større, og mulighederne mere avancerede. Til hobbybrug finder man nemt forskellige AR apps der kan indsætte et logo eller en simpel figur, men der er her ofte tale om den førstnævnte form for augmented reality, og man skal således kaste tid og penge efter det, hvis det for alvor skal være overbevisende.

Augmented reality i undervisningsbrug

Det er helt oplagt at anvende augmented reality i undervisningen, hvad enten der er tale om indskolingen eller de senere klassetrin i folkeskolen, gymnasiet eller sågar på universitetet. AR apps som Google Expeditions gør det muligt for de fleste at tage augmented reality ind i klasseværelset på en sjov måde. Der er tale om oplevelser inden for naturvidenskab, kunst og historie, og det kræver ikke andet end en smartphone. Et konkret program, der har vundet indpas i Danmark, er Sphero og Fetch! Lunch Rush. Det første er primært et videospil, mens sidstnævnte snarere kan sammenlignes med simpel matematikleg. Her kan programmet nemlig selv tælle et vist antal sushistykker, som vises i virkeligheden. Der er i disse eksempler ganske vist tale om relativt simple stykker værktøj, ift. AR’s potentiale, men man kan hurtigt forestille sig AR implementeret i mere avancerede former for undervisning.

AR apps på smartphone

Da Apple lancerede iPhone på markedet tilbage i 2007, gav det for alvor et ordentlig skub i brugen af augmented reality på museum, i læringsbøger, i videospil og til underholdning generelt. Efterhånden som smartphones i højere grad blev hvermandseje (hvilket det må siges at være i dag, ikke kun i Danmark), var det ikke længere nødvendigt med eks. særlige augmented reality briller/hjelme.

Både computerkraften og kameraet har man lige ved hånden, og selv de præinstallerede apps understøtter som regel flere former for augmented reality. Som nævnt i starten af artiklen, så er et af de nyere eksempler på brugen af AR i apps Pokémon GO.

Her kan man gå på virtuel Pokémon-jagt, hvor man har muligheden for at finde og kæmpe mod de forskellige Pokémon mens man går rundt i byen eller naturen med appen tændt. Udover at spille selve spillet, så blev netop billeder af disse Pokémon i forskellige sjove situationer ofte delt på forskellige sociale medier. Det kunne være en Diglett der kom op af toilettet, eller en Magikarp på stegepanden. Senere apps såsom Harry Potter: Wizards Unite har prøvet at efterligne denne popularitet, men har ikke på samme måde slået igennem. Nogle af de mest populære augmented reality apps til smartphone er:

  1. Pokémon GO
  2. Google Maps AR
  3. IKEA Place
  4. Sun-Seeker
  5. Star Walk

Augmented-reality-app
Ligesom der jævnligt udkommer flere af denne slags apps, så kommer der også ofte opdateringer, der enten tilføjer nye AR-elementer, eller ligefrem forbedrer brugen.

Augmented reality på museum – QR-koder, mv.

Museer forsøger konstant at forny sig selv, og særligt i jagten på hele tiden at tilbyde noget unikt og ”moderne” har de relativt tidligt taget augmented reality til sig. Mange museer har derfor i dag, både i Danmark og i udlandet, QR-koder eller andre objekter, der kan scannes undervejs i udstillingen. Nogle gange er der blot tale om noget så simpelt som en oplæsning omkring det udstilte, mens det andre gange kan vække et billede til live, eller en historisk person der materialiserer sig foran dig. Der kan ligefrem være tale om en decideret AR ”exhibition” (eller blot AR udstilling på dansk), hvor det udstillede kun viser sig delvist eller overhovedet ikke, hvis ikke man benytter sig af en smartphones kamera til at se selve udstillingen igennem. AR på museum vil som regel foregå med en særligt udviklet augmented reality app, som vil variere fra museum til museum. Vi hjælper med at skabe storytelling eller virtuel undervisning med augmented reality (AR) .

Navigation via smartphone
Navigation via smartphone AR apps kommer nok ikke til at se sådan ud i den nærmeste fremtid, men kombineret med en belyst overflade, er det allerede muligt den dag i dag.

Fremtiden for augmented reality

Apps er der altså rigeligt af, men det kan hurtigt betegnes som en dille der nemt dør ud, hvis ikke der sker reel fornyelse inden for området. Både teknikken og teknologien forbedres konstant, og der er derfor mange ting der taler for, at augmented reality fortsat vil blive mere og mere populært.

Af idéer som vi kan komme til at se i fremtiden, kunne det f.eks. være virtuelle brætspil, hvor man vil kunne spille fire personer sammen, hvoraf kun to sad i samme rum, den tredje hos sig selv og den fjerde var med udelukkende elektronisk.

I bygge- og arkitektbranchen kan man i dag bruge AR apps til at visualisere alt fra en mur eller et vindue til en hel bygning. Det kan også bruges langt mere teknisk, bl.a. ved at opmåle afstande, samt efterlade noter til dem, der skal supervisere eller udføre arbejdet. Det er en teknologi der har uanede muligheder, og som industrien selvfølgelig skal vænne sig til at kunne bruge på en professionel måde. Ift. AR briller, så lader det til, at fremtiden peger hen mod smartphones. Det kræver nemlig ikke noget ekstraudstyr, og et sæt briller bliver i dag ofte forbundet med virtual reality.